Förvaltad elfond som elavtal
Brf Flaggskeppet beslutade tidigt om att hoppa på HEM:s förvaltade elfond när den lanserades som en nyhet i slutet av 2023. Utan el slutar det mesta att fungera så ett bra elavtal är a och o för alla hushåll, men kanske ännu mer så för en förening med många medlemmar att ta hänsyn till. Det gäller naturligtvis att ha bra koll på abonnemang, förbrukning och kostnader kopplat till elanvändningen. För det vet vi ju alla att el är långt ifrån gratis oberoende av vilket avtal man än väljer.
Så varför fastnade föreningen för den förvaltade elfonden från HEM?
Vi blev, precis som många andra Brf:er och så klart även andra hushåll i Sverige, tagna på sängen när priset på el bara rusade i höjden där under hösten/vintern 2022. Även om vi sen fick elstöd från staten var det en dyrköpt läxa som vi vill undvika i framtiden, förklarar Klaus.
När föreningen därför fick erbjudandet om förvaltad elfond och analyserade fondens upplägg, med veckovisa köp över flera år och en mix av fast och rörligt, tyckte man att detta var precis det man letat efter. Slutsatsen blev att fondens långsiktighet borde ge ett stabilt pris över tid och samtidigt reducera föreningens exponering mot elmarknaden, vilket skulle gagna både föreningen och ytterst dess medlemmar.
Lyckat val av avtal
HEM har nu köpt el för föreningens räkning under snart ett år. Tillräckligt med tid för att man ska kunna dra slutsatser och summera om valet blev lyckat.
Vi kan konstatera att det gått bra och att det blivit som vi hoppades. Priset på den säkrade volymen, 75,1% för 2025, blev 67,76 öre/kWh ex moms och påslag. Det kan jämföras med det genomsnittliga spotpriset de senaste 12 månaderna på ca 65 öre/kWh ex moms och påslag. Skillnaden är bara 2,8 öre/kWh. Det är försumbar skillnad eller låg kostnad för en ”försäkringspremie” för att undvika höga elpriser, konstaterar en nöjd Klaus.
Vilka är då förväntningarna framåt?
Vi hoppas naturligtvis att fonden ska fortsätta leverera ett stabilt elpris på den fasta delen i paritet med rörligt eller timavräknat elpris. Och vad vi kan förstå så finns det inget som talar emot det med tanke på fondens upplägg.
En annan aspekt av den förvaltade fonden, enligt Klaus, är att föreningen själva slipper sätta sig in i alla aspekter av elhandel, olika avtal och elmarknadens upp- och nedgångar vilket är svårt att hantera för de allra flesta. Genom att välja elfonden låter man i stället HEM:s erfarna elkrafthandlare Jesper Wendel ta hand om den biten.
Tryggt med energitjänstavtal
Det centrala läget vid Nissan av föreningen under byggnationstiden gav möjlighet att välja fjärrvärme som uppvärmningsmetod vilket man också valde. Idag har man dessutom ett energitjänstavtal med HEM där bolaget åtagit sig att ta hand om en rad olika tjänster åt föreningen för att fjärrvärmen ska funka precis så problemfritt som den kan och ska göra.
Det var när föreningens värmecentral började krypa upp mot åtta årsstrecket som kontakt togs med HEM för att de skulle ställa ”diagnos” på tekniken.
Det visade sig faktiskt att även om den inte var gammal fanns det ändå en del saker som borde varit åtgärdade men som inte var det. Utifrån det, och för att vi inte hade något serviceavtal om något skulle hända, bestämde vi oss för att teckna energitjänsteavtal (ET-avtal) med HEM, berättar Klaus.
Förutom att lösa de direkta bristerna man upptäckte vid kontrollen så installerades också ett styr- och reglersystem till fjärrvärmecentralen vilken sedan kopplades upp till HEM:s övervakningssystem.
Numera har vi koll på fjärrvärmecentralen och värmen dygnet runt. Vi slipper oroa oss om något skulle hända och skulle något mot all förmodan ändå hända så löser HEM:s tekniker det. Oftast innan vi ens upptäckt att något är fel. De har beredskap dygnet runt årets alla dagar så det känns väldigt tryggt.
Hur fungerar då samarbetet med energi- och miljöbolaget sett från föreningens håll?
Vi tycker det fungerar väldigt bra. Förutom att vi kan ringa när som helst så har vi återkoppling en gång per år med HEM:s kundansvariga. Då går vi igenom avtalet och allt annat som kan ha dykt upp under året. Vi känner att vi fått det vi önskade oss när vi gick in i detta, en samarbetspartner som ser över och tar hand om vår värmecentral på ett professionellt sätt när vi inte själva har tiden och kompetensen. Det känns, som jag sa, helt enkelt mycket tryggt.