Hotel Tylösand - resorten vid sanddynerna

Med utsikt mot vackra Tylön och med havets horisont som fondtapet tronar Hotel Tylösand upp sig över sandstrand och sanddyner. Hit kommer gäster året om för att koppla av på spa, äta gott och sova ut inför arbete eller äventyr eller bara njuta av miljö och natur. Men en verksamhet som årligen välkomnar tusentals gäster kräver hållbarhet och insikt i både sin historia och framtid. Något som ledning och personal anammat.

Det finns nog inte en Halmstadbo som inte har något slags relation till Hotel Tylösand som i samband med att man 1997 utökade med sin berömda spaavdelning tog steget från hotell till resort. För verksamheten är idag så mycket mer än bara ett hotell med sina restauranger, spa, träningsavdelning, bil- och konstutställning för att inte nämna alla evenemang och konserter under året. Och naturligtvis de vida omtalade after beachspelningar och julborden till all möjlig underhållning.

- Kommer man till oss ska man egentligen inte behöva lämna området. Här finns allt man behöver för en semester, konstaterar vd Jonas Karlén som vigt 29 år av sitt yrkesliv till verksamheten varav det senaste som vd.

Så länge stannar ingen om man inte trivs. Och det gör Jonas Karlén. Ingen dag är den andra lik. Nya planer läggs och genomförs och sedan börjar man om och fortsätter framåt. Man står aldrig stilla. Ägarkonstellationen med privata ägare, där Halmstadsonen och artisten Per Gessle i sig skapar nyfikenhet och intresse, gör också att man självständigt kan ta snabba beslut för att utvecklas.

Stadigt när det blåser

Årets sommarsäsong är precis över och nu är höst- och vinterförberedelserna sedan länge i gång. Klientelet från sommaren ändras något då bokningar från familjer och privatpersoner mer övergår till företagsgäster och konferenser.

- Vi har två breda målgrupper och det är privatpersoner och företag. Med de två benen att stå på så står vi också stadigt när det blåser, säger Andrea Hanné, hotellets marknadschef. Hon har jobbat 13 år i verksamheten vilket, som hon själv konstaterar, inte är länge för att vara här.

Vikten av en bred kundgrupp visade sig inte minst i mars 2020 då i stort sett alla företagsbokningar försvann från en dag till en annan i kölvattnet av covid.

- Då funderade man över hur vi skulle gå vidare, men det var ett glapp på kanske en vecka och sedan fylldes det på med privata bokningar i stället och vi anpassade verksamheten efter läget som var. Vi har många kvadratmeter så det var inte så svårt att hålla avstånd och den biten, säger Andrea Hanné.

Trots privatmarknaden tappade man ändå nästan halva omsättningen, men använde tiden till att hitta nya marknader med riktad marknadsföring mot företag, barnfamiljer, par, ungdomar och äldre utifrån olika aktiviteter och event. Idag består gästbokningarna till exempel av en stor andel besökare från Danmark som hittat pärlan i Halmstad. Nu står även Norge på tur.

- Många som kommer för konferenser återvänder med familj eller partner och tvärtom. Många tycker det är häftigt med bilutställningen och all konst och design. Och att all konst går att köpa är något som fascinerar många, säger Jonas Karlén.

Fantastisk sommar

Beläggningsmässigt var årets sommar fantastisk med 100 procentig uthyrning av rummen, med sammanlagt 600 sängplatser, under flera dagar.

- Vi brukar ha en fem veckors peak på sommaren, men i år har det fortsatt. Vi bara växlar om mellan säsongerna. Närmast planerar vi för två nya julshower och julborden så klart. Men många kommer även för vinprovning, yogaklasser och Bettans julbord med skaldjur, säger Andrea Hanné.

En så stor anläggning med en så bred verksamhet som Hotel Tylösand kräver naturligtvis en minutiös planering, drift och underhåll för att fungera. Det gäller allt från matleveranser till värme, el och sortering. Där har man sedan länge som policy att anlita leverantörer och entreprenörer så lokalt det är möjligt.

- Det är viktigt att ge tillbaka till orten men också värdefullt att ha så få kontaktytor som möjligt med dem man samarbetar med. Till exempel som med HEM där vi har elnät och el, samarbetet kring laddstolpar och inte minst fjärrvärmen, säger Jonas Karlén.

Hållbarhet som tanke

Med hållbarhet som ett mantra, och en viktig konkurrenskraft i branschen då allt fler kunder och besökare kräver klimat- och miljötänk hos dem de besöker, har Hotell Tylösand valt många lösningar utifrån just en hållbarhetstanke.

Hela anläggningen inklusive spaavdelningen värms sedan många år av nämnda fjärrvärme vilket alla är mycket nöjda med. Inte minst för att man på så vis slipper använda värdefull el till uppvärmning något som är nog så viktigt i samhällets energi- och klimatomställning.

- Det bästa för oss med just fjärrvärmen är att det inte är något krångel utan allt bara flyter på. Det är jätteviktigt när man driver en resort av den här storleken, säger Stefan Persson, som sedan 1,5 år är drift- och fastighetsansvarig för anläggningen.

På tal om elektrifierat har man på senare år även satsat mycket på elbilsladdare 24 platser tronar upp sig på parkeringen i ett samarbete med HEM och ChargeNode. Just nu är det tillräckligt många för att täcka behovet, men skulle man behöva fler har man förberett för en smidig utbyggnad.

I framtidsplanen finns möjlighet till utbyggnad av solceller som då skulle användas direkt i den egna verksamheten.

- Vi har också ett bra samarbete med medarbetare på HEM men även Stena kring avfallshantering och sortering. Det blir stora mängder återvinning med allt från matoljor, glasflaskor och kartonger till plastförpackningar och såklart matavfall som vi skickar till biogasproduktion, förklarar Stefan Persson.


Miljöcertifierad

Mycket resurser och satsningar läggs hela tiden på miljösidan. I januari i år miljöcertifierades hela resorten och nu pågår arbetet med att utbilda personalen i att tänka hållbart i alla led i organisationen.

- Det rör sig om allt från offerter och upphandling till mätetal och dokumentation. Man blir aldrig klar, eller ens nöjd, för det går att förbättra och utveckla hela tiden, säger Jonas Karlén.

Han är själv väldigt glad över certifieringen och att det ständigt går att hitta effektiviseringar och förbättringar, från energibesparing till att minska vattenförbrukning. I vintras renoverade man spaavdelningen och hittade då nya sätt att spara energi.

- Vi har en grupp som arbetar med beteendeförändringarna ut i organisationen. Ofta gör vi saker bara för att vi alltid gjort dem. Nu får vi utmana oss att tänka nytt.

Hotell Tylösand har 230 anställda i personalstyrkan vilken under sommarsäsongen mer än fördubblas. Enligt Stefan Persson satsas det mycket på personalen och det finns en utbredd arbetsglädje och stolthet för verksamheten.

Andrea Hanné tror att miljöarbetet är en viktig bit även i det sammanhanget.

- Personalen är bara positiva till det vi gör på miljösidan och speciellt de yngre. Många är väldigt miljömedvetna och vill göra skillnad. Jag tror att det är en viktig bit om man vill attrahera yngre medarbetare idag.

Gessle-grå

Det är en vanlig onsdag när vi besöker Tylösand, men i spaavdelningen sitter flera gäster och i entrén arbetar en grupp från ett externt företag med något projekt samtidigt som en ny grupp checkar in i receptionen.

Hotellets motorexpert Dick Jönsson Wigroth visar några unga män Per Gessles stora bilsamling i entrédelen. Här står bland annat den Ferrari som fått sin färg uppkallad efter sin ägare, ”Gessle-grå”.

- Pers fru Åsa designar all interiör här och hon gillar svart. Så mycket att hon också fått en egen färg, Åsa-svart, ler Andrea Hanné.

Konst, design, miljö och hållbarhet i en strålande kombination. Inte konstigt att besökarna kommer.

- Vi ser inte minst på sociala medier att vår verksamhet berör, att man har åsikter och då mestadels positiva. Grejer vi gör det berör och folk har koll på vad som händer. Vi står nog för mycket i livet som är gott och positivt och glädje berör nog extra mycket, konstaterar Jonas Karlén.

När vi lämnar hotellet för att återvända hem, eller rättare sagt till HEM, konstaterar även vi med stolthet att vårt bolag HEM, som när allting bara funkar är ganska anonymt, kan bidra med så mycket att en populär och välbesökt anläggning som Hotell Tylösand året om bara fungerar. För oss är det i sig en glädje som berör.

Vill du ha hjälp?

Kontakta oss och berätta om dina utmaningar. Tillsammans ser vi till att hitta den bästa lösningen för just din verksamhet.

Lämna dina uppgifter   Kontakta oss

Hotel Tylösand- resort med hållbarhet i fokus

Kan en anläggning med tusentals besökare om året bedriva en hållbar och miljösmart verksamhet för både djur, natur och människor? Jajamän, säger man på Hotell Tylösand där man i år miljöcertifierats och nu jobbar stenhårt på att energieffektivisera och bidra till att minska klimatavtrycket på mängder av sätt.

Kraftvärmeverket Kristinehed

Fjärrvärme

I ett växande samhälle ska energin som produceras användas rätt och för bästa möjliga ändamål. Inte till att värma våra bostäder.

Kvinna som pratar i telefon

Kontakta mig

Fyll i en intresseanmälan så kontaktar våra säljare dig så snart som möjligt för ett förutsättningslöst möte!