Regler och avgifter för återvinning

Vi behöver vi hjälpas åt för att ta hand om våra resurser. I Halmstad styr vår Renhållningsordning hur vi gör det på bästa sätt.

Halmstads kommun har en renhållningsordning som säkerställer en hållbar och effektiv hantering av avfall. Denna ordning består av två delar: en avfallsplan och avfallsföreskrifter.

Avfallsplanen: Vägen mot en cirkulär ekonomi

Avfallsplanen för 2025–2030 fokuserar på att:

  • Minska mängden avfall genom hållbar konsumtion och ökat återbruk.

  • Erbjuda resurseffektiv och kundnära avfallshantering.

  • Skapa attraktiva och skräpfri miljöer.

  • Minska miljöpåverkan från nedlagda deponier.

Planen är framtagen i samarbete med invånare, företag och organisationer för att gemensamt nå lokala och globala miljömål.

Avfallsföreskrifterna: Regler för en renare kommun

Avfallsföreskrifterna innehåller regler för hur avfall ska hanteras i kommunen. De klargör ansvarsfördelningen mellan kommunen, fastighetsägare och invånare. Föreskrifterna omfattar bland annat:

  • Hur avfall ska sorteras och samlas in.

  • Anvisningar för hantering av farligt avfall, elavfall och trädgårdsavfall.

  • Möjligheter till dispenser, exempelvis för egen kompostering.

Dessa regler är beslutade av kommunfullmäktige och gäller från och med 1 januari 2025.

Riktlinjerna i sin helhet

Halmstads kommuns renhållningsordning finns naturligtvis att läsa i sin helhet. Här hittar du även Halmstads kommuns riktlinje för avfallstaxor som styr prissättningen av reglerna som beskrivs i renhållningsordningen.

Renhållningsordningen

Avfallstaxor

Fastighetsägarens ansvar

Fastighetsägaren har ett viktigt ansvar för att säkerställa att avfallet kan hanteras korrekt:

  • Tillhandahålla avfallskärl enligt kommunens anvisningar.

  • Placera kärlen rätt inför hämtning – de ska vara lätt åtkomliga och på rätt plats vid rätt tid.

  • Informera boende och hyresgäster om hur avfall ska sorteras och hanteras.

  • Hålla utrymmen och kärl i gott skick, till exempel soprum och dragvägar.

  • Anmäla ändringar, som ägarbyte eller om byggnaden står tom, till kommunen.

Kommunens ansvar

Kommunen, genom sitt bolag HEM (Halmstads Energi och Miljö AB), ansvarar för att organisera och genomföra avfallshanteringen:

  • Samla in hushållsavfall och därmed jämförligt avfall från bostäder och verksamheter.

  • Tillhandahålla tydlig information om sortering, hämtningsdagar och regler.

  • Erbjuda återvinningscentraler och insamlingssystem för exempelvis farligt avfall, elavfall och grovavfall.

  • Behandla och återvinna avfall på ett miljösäkert och resurssnålt sätt.

  • Pröva ansökningar om dispenser (t.ex. för kompostering eller uppehåll i hämtning).

  • Utöva tillsyn och säkerställa att föreskrifterna följs.

Invånarens ansvar

Alla som bor i Halmstad – oavsett om man är villaägare, hyresgäst eller bor i bostadsrätt – har ett eget ansvar:

  • Sortera sitt avfall rätt – till exempel matavfall, förpackningar, farligt avfall och elavfall.

  • Följa kommunens anvisningar för hur och när avfallet ska ställas ut.

  • Lämna avfall till rätt plats, exempelvis återvinningscentral eller miljöstation.

  • Inte skräpa ner eller dumpa avfall på otillåtna platser.

  • Fråga eller söka information om man är osäker – information finns alltid här på hem.se.