Regler och avgifter för återvinning
Vi behöver vi hjälpas åt för att ta hand om våra resurser. I Halmstad styr vår Renhållningsordning hur vi gör det på bästa sätt.
- Privat /
- Återvinn & sortera /
- Regler och avgifter
Halmstads kommun har en renhållningsordning som säkerställer en hållbar och effektiv hantering av avfall. Denna ordning består av två delar: en avfallsplan och avfallsföreskrifter.
Avfallsplanen: Vägen mot en cirkulär ekonomi
Avfallsplanen för 2025–2030 fokuserar på att:
-
Minska mängden avfall genom hållbar konsumtion och ökat återbruk.
-
Erbjuda resurseffektiv och kundnära avfallshantering.
-
Skapa attraktiva och skräpfri miljöer.
-
Minska miljöpåverkan från nedlagda deponier.
Planen är framtagen i samarbete med invånare, företag och organisationer för att gemensamt nå lokala och globala miljömål.
Avfallsföreskrifterna: Regler för en renare kommun
Avfallsföreskrifterna innehåller regler för hur avfall ska hanteras i kommunen. De klargör ansvarsfördelningen mellan kommunen, fastighetsägare och invånare. Föreskrifterna omfattar bland annat:
-
Hur avfall ska sorteras och samlas in.
-
Anvisningar för hantering av farligt avfall, elavfall och trädgårdsavfall.
-
Möjligheter till dispenser, exempelvis för egen kompostering.
Dessa regler är beslutade av kommunfullmäktige och gäller från och med 1 januari 2025.
Riktlinjerna i sin helhet
Halmstads kommuns renhållningsordning finns naturligtvis att läsa i sin helhet. Här hittar du även Halmstads kommuns riktlinje för avfallstaxor som styr prissättningen av reglerna som beskrivs i renhållningsordningen.

Fastighetsägarens ansvar
Fastighetsägaren har ett viktigt ansvar för att säkerställa att avfallet kan hanteras korrekt:
-
Tillhandahålla avfallskärl enligt kommunens anvisningar.
-
Placera kärlen rätt inför hämtning – de ska vara lätt åtkomliga och på rätt plats vid rätt tid.
-
Informera boende och hyresgäster om hur avfall ska sorteras och hanteras.
-
Hålla utrymmen och kärl i gott skick, till exempel soprum och dragvägar.
-
Anmäla ändringar, som ägarbyte eller om byggnaden står tom, till kommunen.

Kommunens ansvar
Kommunen, genom sitt bolag HEM (Halmstads Energi och Miljö AB), ansvarar för att organisera och genomföra avfallshanteringen:
-
Samla in hushållsavfall och därmed jämförligt avfall från bostäder och verksamheter.
-
Tillhandahålla tydlig information om sortering, hämtningsdagar och regler.
-
Erbjuda återvinningscentraler och insamlingssystem för exempelvis farligt avfall, elavfall och grovavfall.
-
Behandla och återvinna avfall på ett miljösäkert och resurssnålt sätt.
-
Pröva ansökningar om dispenser (t.ex. för kompostering eller uppehåll i hämtning).
-
Utöva tillsyn och säkerställa att föreskrifterna följs.

Invånarens ansvar
Alla som bor i Halmstad – oavsett om man är villaägare, hyresgäst eller bor i bostadsrätt – har ett eget ansvar:
-
Sortera sitt avfall rätt – till exempel matavfall, förpackningar, farligt avfall och elavfall.
-
Följa kommunens anvisningar för hur och när avfallet ska ställas ut.
-
Lämna avfall till rätt plats, exempelvis återvinningscentral eller miljöstation.
-
Inte skräpa ner eller dumpa avfall på otillåtna platser.
-
Fråga eller söka information om man är osäker – information finns alltid här på hem.se.