I den våta reningen tvättas rökgaserna med vatten i flera skrubbrar. Den första utgörs av en quencher-skrubber; genom att rökgaserna sprayas med vatten sänks temperaturen till cirka 60°C. Här avskiljs väteklorid, fluorväte och kvicksilver som vid nedkylningen övergår från gas- till vätsketillstånd. Skrubbervätskan som cirkulerar i skrubbern håller en saltsyrehalt på cirka 8% (vikt), och har ett ph-värde runt 0,5.
Ytterligare saltsyra avskiljs i en andra skrubber. I det tredje skrubbersteget avlägsnas svaveldioxid. Här hålls ph-värdet omkring 5,5 genom att kalksten tillsätts. Svaveldioxiden reagerar i skrubbern med kalken och bildar gips, som efter utmatning körs till deponi. Sedan följer en kondenseringsskrubber. Värme utvinns
då ur rökgaserna via rökgaskondensering där vi tar tillvara förångningsenergin i gasens fuktinnehåll. Med värmeväxlare överförs värme från kondenseringssteget till fjärrvärmenätet, dels direkt och dels genom en absorptionsvärmepump. Totalt nyttiggörs 8-9 MW värme genom rökgaskondenseringen. Värmepumpen drivs med hetvatten från P1 och P2. Avloppsvattnet från skrubbrarna renas sedan i en
vattenreningsanläggning. Vattnets ph-värde höjs till 7 med kalksten och natronlut. Därefter tillsätts utfällnings- och flockningsmedel vilket gör att föroreningarna binds och samlas i botten på en sedimenteringstank. För att garantera att vattnet är tillräckligt rent innan det släpps ut i Nissan passerar det också ett sandfilter och ett kolfilter.