Beredskap med kunden i fokus
- Privat /
- Inspiration /
- Beredskap med kunden i fokus
HEM:s tekniska förvaltare på energitjänster är gruppen som dygnet runt, 365 dagar om året, rycker ut när kundernas anläggningar krånglar. Som en förlängd arm till affärsingenjörerna ser de till att systemen fungerar och att snabbt vara ute om något ska justeras, lagas eller bytas. Här jobbar bland annat teamchef Carin Zachrisson och Slobodan Markovic.
Carin Zachrisson började på HEM 2018 som teknisk projektledare på avdelningen energitjänster efter att ha pluggat till en kandidatexamen. Under sin föräldraledighet 2021 skedde en omorganisation på avdelningen och Carin erbjöds tjänsten som teamchef för teknikerna med beredskapsuppdrag.
Det kändes kul att få arbeta med ledarskap och den andra sidan av energitjänster än jag gjort tidigare, säger hon.
Carin Zachrisson
Teamchef
Just ledarskapsbiten föll sig naturligt eftersom Carin arbetat som ledare sedan ungdomen i olika sammanhang och med olika grupper av människor. Till våren ska hon gå kommunens program för utvecklande ledarskap. Idag har hon fyra medarbetare under sig, men sammanlagt är man sex kollegor som alternerar i beredskapsgruppen varav en under annan teamchef och ytterligare en extern.
Större kundmöten
Till Carins arbete hör att ha koll på rutiner och processer och få arbetsdagarna att flyta både för medarbetare och system. Mestadels är hon inne på kontoret och hjälper till när kollegorna ute hos kund behöver olika uppgifter.
Teknikerna ute har mer daglig kundkontakt. Jag är med vid större kundmöten med fastighetsbolag eller BRF:er som ett stöd till affärsansvariga när vi går igenom teknisk statistik och data för deras fastigheter, förklarar hon.
Hon tycker själv att hon utvecklas och kommer in i rollen allt mer. Det är en rolig grupp av kollegor att arbeta med och det har funkat väldigt bra att ta steget till chef bland samma kollegor.
Att hon är ensam tjej bland alla killar är inget problem. På HEM finns ett väldigt bra klimat och schyssta kollegor, tycker hon. Hos vissa, framför allt lite äldre, kunder finns dock en viss skepsis kvar mot kvinnor i tekniska yrken, tror Carin Zachrisson. Hon har själv upplevt en del kundmöten där kunderna förväntat sig att det är den manliga kollegan som ska svara på frågorna eller som är chefen.
Praktik på anläggning
En av kollegorna som ganska nyligen flyttade över till Carin Zachrissons grupp är Slobodan Markovic som tidigare arbetade ute i produktionen på Kristinehed sedan 2008.
Efter flytt till Halmstad från Anderstorp började Slobodan plugga energi och samhälle på högskolan under Mister fjärrvärme själv Sven Werner. Under studietiden praktiserade han på dåvarande Energiverken och anläggningen Oceanen.
Efter avslutad utbildning blev det anställning på Energiverken med olika ansvarsområden inklusive beredskapsuppdrag, precis som nu. Att han blivit HEM trogen i alla år beror mycket på goa kollegor, en fin stämning i bolaget och arbetsuppgifter som varierar.
Jag sökte till Flygstaden och teknisk förvaltare för att jag ville göra något annat. Något nytt men inte för stor förändring. Jag är som fjärrvärmen och vill bara förändras någon grad upp eller ner. Det var dags för mig nu, ler Slobodan.
Han har inte lämnat de förra kollegorna, bara fått en hel del nya säger han. Förr hade han mest kontakt med underleverantörer. Idag är det direktkontakt med kunderna som gäller och det gillar Slobodan Markovic.
Det har bara varit positivt. Häromdagen var jag ute hos en kund och såg hur glad hon blev för hjälpen. Det är fint att se en nöjd kund och få direkt respons. Jag tror på det där med kunden i fokus, säger han.
Slobodan Markovic
Teamchef
Tuffa tider för en del
Ibland är det kunder som helt enkelt bara vill prata med någon en stund, passa på att få tips kring att spara energi. Många kunder ber om råd kring sina värmesystem och ibland kanske de inte gillar vad de får höra i de fall något bör eller måste bytas ut till en ganska hög kostnad.
Man märker av att det är tuffa tider. Många har inte en buffert om något stort går sönder. Men vi får hjälpa till där vi kan. Det kanske går att trimma eller byta ut trasiga delar ett tag till.
Uppdragen brukar bli fler när det blir kallt. Vissa får hjälp via telefon. Andra behöver hembesök och mer insats för att till exempel byta cirkulationspump. Mellan januari och november låg avtalet utryckningar på 1700. Det är allt från akuta utryckningar till planerade kontroller hos avtalskunder. Ibland blir det lite akut om en kund plötsligt har hög förbrukning, förklarar Carin Zachrisson.
Slobodan Markovic ångrar inte flytten till energitjänster. Här är vi mer som man arbetade förr, lite allt i allo igen som får åka ut och fixa allt möjligt. Visst är det en del som är nytt för mig men man kan lära sig. Det är inte bra att bli för bekväm i det man redan kan heller.
Hotel Tylösand- resorten vid sanddynerna
Hotel Tylösand välkomnar årligen tusentals gäster vilket ställer höga krav på hållbarhet och insikt i både sin historia och framtid. Hela anläggningen inklusive spaavdelningen värms sedan många år av fjärrvärme. På så vis slipper man använda värdefull el till uppvärmning. Något som är nog så viktigt i samhällets energi- och klimatomställning. Läs mer om Hotel Tylösand