Många är såklart mer medvetna om klimat och miljö och vill göra rätt. Vi åker även ut till kundernas anläggningar, både små och stora kunder och lyssnar på vad de har att säga och informerar om vad vi tar emot och absolut inte kan ta emot.
En vanlig arbetsdag kan Ivan kontrollera flera olika lass.
Jag väljer en inkommande lastbil och informerar chauffören om att hans transport är utvald för stickprovskontroll. Han får också några följdfrågor om avfallet innan han får åka till en specifikt utvald kontrollplats. De kan det där nu och de flesta har varit med om det tidigare så de vet var de ska åka, säger Ivan Linnåsen.
När lasset är tippat gör Ivan en första okulär besiktning, går runt och tittar över vad som syns med blotta ögat. I nästa skede kommer kollegan med hjullastaren och vänder materialet och sprider ut det för att man ska få en bättre genomsyn.
Är lasset godkänt samlas allting upp och körs in till bunkern där det blandas med övrigt avfall för att gå in i pannorna och förbrännas till fjärrvärme. Vid felaktigheter inled en dialog med kunden kring hur man ska gå vidare.