Nöjd med läget
Sysslolös behövde han inte heller vara på arbetet för åren gick och det hände massor på Göteborgs Energi och någon större längtan efter förändring hade han inte men när tjänsten på HEM dök upp 2022 tog Pär Mann ändå chansen.
- Jag har egentligen aldrig haft något riktig plan för en karriär eller så. Det mesta har succesivt kommit i etapper. Jag har alltid varit nöjd med det jag haft och inte strävat efter förändring eller något mer, men å andra sidan är jag inte så rädd av mig så dyker något upp så tar jag chansen, förklarar han.
I ungefär samma veva som han bytte jobb och blev affärsansvarig för fjärrvärmen, HEM:s största affär och inkomstkälla, gick Ryssland in i Ukraina och alla spelregler förändrades på bränslemarknaden. Fjärrvärmeaffären som tidigare varit förskonad från större och kritiska utmaningar och genererat stora intäkter till HEM och kommunen började nu gunga.
- Det förändrade ju det mesta, men jag är faktiskt inte så orolig. Det känns trots allt som att vi kan påverka vår situation och att jobba med energi har ett högre syfte och som kommunens energibolag ännu mer så eftersom överskottet av det vi skapar går tillbaka till kommunen.
Att vara så optimistisk i ett läge där fjärrvärmebolagen står inför stora utmaningar låter kanske konstigt, men egentligen finns det massor av möjligheter, menar Pär Mann.
Dessutom, och minst lika viktigt, så finns det enligt Pär Mann en stor vilja på HEM att bidra till förändring, effektivisering och nytänk. Den breda förståelsen, all samlad kompetens, engagemang och fokus kommer vara avgörande för hur bra HEM lyckas i sin förflyttning.
HEMs nya strategi fram mot 2040 fokuserar på att säkra fjärrvärmeaffären långsiktigt.
För att lyckas med den förflyttning som fjärrvärmen står inför har HEM i sin strategi en rad ledord; Fokusera på resurshushållning och öka andelen lågvärdig värme, det som kallas spillvärme, i bränslemixen för att undvika att behöva göra investeringar i nya förbränningsanläggningar är två viktiga delar. Lägg därtill att sänka nättemperaturerna, minska klimat- och miljöavtrycket, systemoptimering samt inte minst att ingå samarbeten och värdenätverk.
- Det finns även en gedigen lista på aktiviteter för att nå de strategiska målen. Flera av dess omfattar våra intressenter, våra kunder, leverantörer och även ägare. Beroendet av vår omgivning ökar och för att nå framgång så görs det tillsammans genom samarbete. Dessutom är flertalet aktiviteter kopplade till varandra så den breda framdriften är viktigt för att nå synergier. Sammantaget är det detta som gör mig optimistisk nu för det finns en bra plan med aktiviteter och tydliga mål, säger Pär Mann.