Ny tjänst visar ÅVC-besöken i appen

Tycker du det är svårt att komma ihåg hur många besök du har kvar på återvinningscentralen? Ta det lugnt för just det kan du nu få besked om du laddat ner appen Mitt HEM.

Appen Mitt HEM, som kom för några år sedan, har hjälpt över 20 000 användare att få koll på allt ifrån sin elförbrukning och elfaktura till soptömningsdagar och fjärrvärme. Sedan en tid har appen också kompletterats med möjligheten att se hur många av dina årliga 15 fria besök på återvinningscentralen som du har kvar om du kört in och registrerat ditt besök med körkortet. Något som många kunder efterfrågat som en god service.

Hanna Larsen Carter, kravanalytiker på HEM:s IT-avdelning, har lett arbetet med att ta fram den nya funktionen i appen tillsammans med lösningsarkitekt Daniel Gustafsson och övriga kollegor som, vid sidan av sina ordinarie tjänster, ingår i app-teamet.

Ny modell

Hon är mycket nöjd med att kunna erbjuda kunderna ytterligare en service i appen och hoppas att den blir ett bra komplement till de övriga tjänsterna.

Appen Mitt HEM har idag 20 500 användare och den är tillgänglig kostnadsfritt där man laddar ner appar. Att bygga tjänsten för att ge kunderna möjlighet att kunna se sina besök på återvinningscentralen låter kanske inte som en stor sak, men det krävde en hel del arbete kring den data HEM kan få ut från ÅVC Inpassagesystemet Viktoria i kombination med regelverket för fria ÅVC-besök.

- Det är intressant när man jobbar med en idé från grunden så här. Man tänker att det är ju bara en siffra som ska förmedlas, hur många besök har jag kvar, men lyfter man på locket och ser vad som krävs för att nå dit så är det omfattande, säger Hanna Larsen Carter.

Projektet började med en förfrågan om att lägga in besöken för ÅVC i appen. Önskemålet hamnade i en prioriteringslista internt eftersom många verksamheter på HEM har önskemål om olika tjänster för sina kunder, men plötsligt dök det upp en lucka och arbetet tog sin början.

- Jag började skrapa lite på ytan, vad har vi för information i Inpassagesystemet kring kundernas ÅVC-besök, vilka regler fanns för vem som hade rätt till besöken, vilka som hade körkort och ÅVC-kort och annat. För att komma framåt blev avgränsning och åter avgränsning nyckeln framåt och vi började spåna på en lösning, förklarar Hanna Larsen Carter.

Inte helt enkelt

Kunde det vara så enkelt som att en person, ett personnummer kunde få ut antalet besök för återvinningscentralen på det hushållet genom att man bara förde över siffran på resterande besök från kundsystemet till appen? Nej, naturligtvis inte.

- Utifrån data vi kunde få ut från kundsystemet fick vi bygga en lösning som summerar årets ÅVC-besök för de som skannat sitt körkort vid inpassage och som är folkbokförda på samma adress. Subtrahera sedan det från årets totala antal fria besök och VOILA – vi hade fått en siffra för kvarvarande besök för ett specifikt hushåll. För att siffran skulle nå hela vägen ut i respektive kunds app var det därefter ett jobb för Bright, vår samarbetspartner som ansvarar för gränssnittet i appen, förklarar Hanna Larsen Carter.

Efter en del trixande så föll pusselbitarna på plats, men från första steget till den färdiga lösningen tog arbetet över ett år, men så hade också samtliga inblandade i projektet fullt upp med sina ordinarie arbetsuppgifter i bolaget. Detsamma gällde väntetiderna hos Bright.

- Nu har vi en tjänst där den i hushållet som står på avfallsfakturan kan se hur många besök man har kvar. Ännu så länge gäller det bara infart med körkort. Utifrån det hoppas vi kunna bygga vidare och bygga ut men nu finns det andra tjänster som ligger i prioriteringen för Mitt HEM. Högt upp är en sms-tjänst med aviseringar till kunder vid strömavbrott och avisering om att i morgon kommer sopbilen.

All info i appen

Besöker du återvinningscentralen och registrerar dig med körkort vid bommen vid infart uppdateras dina besök direkt i appen. Observera att du behöver ha använt ditt körkort vid bommen tidigare för att se antalet besök i appen, i annat fall visas siffran först efter ditt första besök. Alla hushåll i Halmstad får 15 fria besök varje år. I genomsnitt använder Halmstadbon 4.6 besök per år. Vid årsskiftet får hushållen automatiskt 15 nya besök och eventuellt ”sparade” besök från året innan försvinner då de inte går att ta med sig över årsskiftet.

Flyttar du till ny adress är det den adressens kvarvarande besök som tillfaller dig då besöken läggs på folkbokföringsadressen. Skulle besöken vara slut på den nya adressen är det dock ingen panik eftersom det bara krävs ett samtal till oss på HEM så hjälper vi dig. Har du appen finns all den informationen också tillgänglig där.

Så har du inte Mitt HEM idag så gå in och ladda ner den och se till att du får del av all information som kan underlätta för dig i just din vardag.

Ladda ner appen - Mitt HEM

Mitt Hem - appen för HEM

Mitt HEM-appen - få koll på elförbrukning och sophämtning

Nu blir det möjligt för dig att få koll, förstå och styra din energianvändning direkt i din mobil. Dessutom blir den ännu enklare för dig att göra medvetna val, spara energi, sänka din elkostnad och komma igång med klimatsmarta vanor.

Kontakta oss

Vår kundservice hjälper dig gärna med dina frågor! Vi har flera sätt att komma i kontakt med oss på. Sök bland vanliga frågor och svar, använd vår chattfunktion, maila oss, ring oss eller använd vårt formulär längst ner på sidan.

Våra återvinningscentraler

Varmt välkommen till våra fyra återvinningscentraler runt om i Halmstad kommun. Här kan du lämna ditt gamla kylskåp som slutat fungera, virke som är murket, målarfärg, däck med mera. Under respektive central kan du läsa mer om vad du kan lämna där samt se våra öppettider.