Pushnotiser ny service till sopkunder
- Privat /
- Tips & Råd /
- Pushnotiser ny service till sopkunder
Från och med söndagen den 29/11 kommer HEM:s avfallskunder, som laddat ner Mitt HEM-appen, att få pushnotiser med påminnelse om att ställa ut soptunnan för tömning. Daniel Gustafsson, lösningsarkitekt på HEM:s IT-avdelning, är jätteglad för den nya servicen som han tror att kunderna kommer få nytta av direkt.
I snart två år har HEM:s kunder kunnat använda Mitt HEM, appen där de får koll på diverse mätvärden och data för allt ifrån energiförbrukning till schemat för soptömning. Fram tills nu har HEM dock inte kunnat erbjuda notiser för direkta meddelanden som hjälper kunden med påminnelser om att till exempel ställa ut soptunnan på rätt dag. Men det ändrar vi på nu på söndag den 3 december.
- De som har appen kommer att få en notis vid 18-tiden dagen före tömning med uppmaningen att ställa ut sin tunna före klockan 07 nästa morgon. Idag har vi cirka 15 000 kunder som redan har appen och den här servicen tror jag kan få ännu fler att ladda ner den för att få bättre koll, säger Daniel Gustafsson.
Efter att ha arbetat i IT-branschen i 30-talet år ingår Daniel Gustafsson sedan tre år tillbaka i gänget på HEM:s IT-avdelning. Att på ett så direkt sätt nå ut till kunden är inte alltid självklart när man arbetar med IT och därför är det extra roligt tycker han.
- Att bidra till att göra vardagen lite enklare för invånarna är verkligen roligt. Jag ser många fler möjligheter med appen på det viset. Att kunna informera vid strömavbrott till specifika områden eller att skicka notiser om något avviker. Som att någon slängt fel i soptunnan och därför inte får tömt. Eller bara något trevligt som att önska alla kunder en god jul, förklarar han.
Notiserna för soptömning och för tjänsten trädgårdstunnan har i vinter testats på en liten testgrupp under några veckor och det har funkat bra varför Daniel Gustafsson tror att det kommer att flyta på bra även när man nu släpper på 4000 notiser per dag.
- Det värsta som kan hända är ju att något krånglar och kunden inte får notisen. Men jag tror vi har koll på det så jag är inte orolig. Förhoppningen är ju att fler upptäcker appen och att det skapar ett merberoende av att få information om det som vi kan hjälpa kunden med.
Att HEM, tillsammans med samarbetspartnern Bright, själva tagit fram lösningen in house ser Daniel Gustafsson som en förutsättning för att hänga med i utvecklingen framöver.
- Allting går så snabbt idag att vi också måste vara snabba med att skapa digitala lösningar som våra kunder har nytta av. Att vi har kompetensen i bolaget och dessutom kunskapen om verksamheten, lagar och regler och om våra kunder underlättar definitivt där, säger han.
Så har du appen Mitt HEM ska du inte bli förvånad om det plingar till från och med söndag och du ombeds ställa ut tunnan. Det är bara vårt sätt på HEM att visa att vi bryr oss om dig.