Teknikintresset en tillgång för P-A på HEM

Med teknikintresse och säljerfarenheter från tidigare arbeten i bagaget var jobbet på HEM:s marknadsavdelning nästan klippt och skuret för Per-Anders Bengtsson, oftast P-A kallad. Idag ansvarar han för kundgrupperna bostadsrättsföreningar samt mindre och medelstora fastighetsägare och älskar att möta kunderna och lösa deras olika behov av tjänster.

Möt Per-Anders Bengtsson, en av HEM:s medarbetare på marknadsavdelningen

Per-Anders Bengtsson, 60, är stolt infödd Halmstadbo som varit sin hemstad trogen med undantag för en sväng till Göteborg under studietiden. Efter avslutade studier bar det dock av hemåt igen för att starta eget inom fackpressen, främst tekniska facktidskrifter. Tidningsföretagandet låg i familjen sedan pappan startat eget tidningsförlag 1973 efter att ha varit verksam både i morgon- och kvällspressen.

Med åren kom det sig att Per-Anders och brodern Staffan senare tog över facktidningsförlaget och drev det vidare med nischade tidskrifter som Teknik i Tiden, Energimagasinet och Uppfinnaren & Konstruktören, men man gav även ut Sveriges första tidning Boule och Svenska Pingisförbundets tidning Pingis.

Per Anders

Bostadsrättsföreningar

Per Anders

035-191 504
Skicka e-post
Boka digitalt möte

Tuffare för tidningar

Förutom det egna förlaget arbetade Per-Anders även för Hallandsposten där han var på en rad avdelningar, inte minst med sporten under slutet av 1980-talet följt av en period som allmän reporter och senare inhopp med redigering i början av 1990-talet.

Det egna förlaget drev han fram till 2018.

- Det blev tuffare och tuffare för tidningar i allmänhet och tekniska tidskrifter i synnerhet och även om vi var med tidigt med den digitala biten så blev det svårt att få det att gå runt, förklarar Per-Anders Bengtsson som i den vevan hittade ett jobb på det lokala energi- och miljöbolaget, HEM, i kundtjänsten.

I februari 2019 klev han in på kontoret och började ta de första kundkontakterna via växeln. Det stod klart direkt att kunskaperna och erfarenheterna från teknikmagasinen inte var bortkastade när kunder skulle få svar på en mängd olika frågor inte minst om energi och el.

När covid slog till och de flesta kollegorna valde att arbeta hemifrån för att avlasta de avdelningar, som på grund av sina uppdrag var tvungna att komma in till kontoret, blev Per-Anders en av dem som stannade på kontoret och höll ställningarna på plats.

- Jag trivdes verkligen bra på kundservice men i slutet av 2021 slutade folk på sälj och jag blev tillfrågad om jag var intresserad med tanke på min bakgrund och de erfarenheterna jag hade. Det är ju en annan typ av kundarbete men jag gillar ju att umgås med och lära känna människor så jag tog det jobbet när jag fick chansen.

 

Helheten mot kund

Det har han inte ångrat en sekund, men när tillfälle ges eller kollegorna på kundservice behöver extra folk så hoppar han gärna in och kränger på sig hörlurarna och svarar i telefon och i chatten.

- På det viset får man helheten av det vi gör på HEM och når konsumenterna via kundservice och företagen i mitt uppdrag på marknadsavdelningen.

Det allra roligaste med jobbet på marknadsavdelningen är kontakterna med kunderna. Att känna lite nerv när offerter på olika tjänster och produkter är ute och diskussionerna om man hittar rätt lösningar och det leder till ett avtal, är utvecklande och tillfredställande.

- För mig är målet viktigt men framför allt vägen dit när man söker sig fram till något som är bra för alla. Vi är ett gott gäng som jobbar ihop, mestadels individuellt men det blir en bra sammanhållning och en go känsla för att ställa upp och hjälpa varandra, säger Per-Anders Bengtsson med beröm till sina kollegor.

Han känner verkligen att han haft nytta av alla sina tidigare uppdrag och erfarenheter inte minst i de tekniska bitarna av sitt arbete.

Skapar förtroende

I uppdragen från förr var kunderna inte så nära och lokala, till skillnad från på HEM där hela verksamheten är just nära och lokal.

- Man känner ju en hel del människor vid det här laget. Trots att vi har så många kunder är ändå de allra flesta uteslutande positiva. Man måste lyssna på dem och hitta lösningar utifrån just deras förutsättningar och situation. Ser man en bra lösning som även kunden är nöjd med skapar det i sig förtroende.

Även om energitjänster och fjärrvärme är det som kanske ligger Per-Anders Bengtsson närmast som intresse så blir det nu under vintern mycket fokus på HEM:s förvaltade elfond som infördes som en nyhet vid årsskiftet 2023/2024.

- Det blir fullt ös på att marknadsföra den till kunderna och visa på fördelarna med att låta vår elkraftshandlare Jesper Wendel ta hand om den jämfört med att pyssla själv med timpriser och avtal. Företagare ska syssla med just det, de andra bitarna kan vi ta hand om.

Lägenhetshus som visar Brf Bryggan

Brf Bryggan ångrar inte sitt energiavtal

BRF Bryggan i Halmstad är en bostadsrättsförening med 62 lägenheter på Westerbergs gata i centrala Halmstad. Föreningen bildades år 2006 och har Nissan och stadsbiblioteket som nära grannar. Här värms fastigheterna med fjärrvärme, som enligt Jan Prytz i föreningens styrelse, ”sköter sig själv”. Alltså precis som det ska vara.

Brf Flaggskeppet har första parkett mot Nissan

Väljer förvaltad elfond för ett stabilt elpris över tid

En trygg och bekväm vardag i ett vackert boende med ett av de finaste lägena i Halmstad är säkert något som många önskar sig. Precis det är en verklighet för medlemmarna i Brf Flaggskeppet där de boende, i de tre fastigheternas 79 lägenheter, kan njuta en bekymmersfri vardag, delvis tack vare samarbetet med och valet av en rad tjänster från HEM.

Lägenhetshus

Sänk bostadsrättsföreningens energikostnader

Det är ett stort ansvar och mycket att hålla koll på som styrelse i en bostadsrättsförening. Vi vet. Vi hjälper över 200 föreningar med allt från drift- och underhåll av fjärrvärmeanläggning, kloka elavtal och solceller på taket till avfallsutmaningar.