Tuffare för tidningar
Förutom det egna förlaget arbetade Per-Anders även för Hallandsposten där han var på en rad avdelningar, inte minst med sporten under slutet av 1980-talet följt av en period som allmän reporter och senare inhopp med redigering i början av 1990-talet.
Det egna förlaget drev han fram till 2018.
- Det blev tuffare och tuffare för tidningar i allmänhet och tekniska tidskrifter i synnerhet och även om vi var med tidigt med den digitala biten så blev det svårt att få det att gå runt, förklarar Per-Anders Bengtsson som i den vevan hittade ett jobb på det lokala energi- och miljöbolaget, HEM, i kundtjänsten.
I februari 2019 klev han in på kontoret och började ta de första kundkontakterna via växeln. Det stod klart direkt att kunskaperna och erfarenheterna från teknikmagasinen inte var bortkastade när kunder skulle få svar på en mängd olika frågor inte minst om energi och el.
När covid slog till och de flesta kollegorna valde att arbeta hemifrån för att avlasta de avdelningar, som på grund av sina uppdrag var tvungna att komma in till kontoret, blev Per-Anders en av dem som stannade på kontoret och höll ställningarna på plats.
- Jag trivdes verkligen bra på kundservice men i slutet av 2021 slutade folk på sälj och jag blev tillfrågad om jag var intresserad med tanke på min bakgrund och de erfarenheterna jag hade. Det är ju en annan typ av kundarbete men jag gillar ju att umgås med och lära känna människor så jag tog det jobbet när jag fick chansen.
Helheten mot kund
Det har han inte ångrat en sekund, men när tillfälle ges eller kollegorna på kundservice behöver extra folk så hoppar han gärna in och kränger på sig hörlurarna och svarar i telefon och i chatten.
- På det viset får man helheten av det vi gör på HEM och når konsumenterna via kundservice och företagen i mitt uppdrag på marknadsavdelningen.
Det allra roligaste med jobbet på marknadsavdelningen är kontakterna med kunderna. Att känna lite nerv när offerter på olika tjänster och produkter är ute och diskussionerna om man hittar rätt lösningar och det leder till ett avtal, är utvecklande och tillfredställande.
- För mig är målet viktigt men framför allt vägen dit när man söker sig fram till något som är bra för alla. Vi är ett gott gäng som jobbar ihop, mestadels individuellt men det blir en bra sammanhållning och en go känsla för att ställa upp och hjälpa varandra, säger Per-Anders Bengtsson med beröm till sina kollegor.
Han känner verkligen att han haft nytta av alla sina tidigare uppdrag och erfarenheter inte minst i de tekniska bitarna av sitt arbete.
Skapar förtroende
I uppdragen från förr var kunderna inte så nära och lokala, till skillnad från på HEM där hela verksamheten är just nära och lokal.
- Man känner ju en hel del människor vid det här laget. Trots att vi har så många kunder är ändå de allra flesta uteslutande positiva. Man måste lyssna på dem och hitta lösningar utifrån just deras förutsättningar och situation. Ser man en bra lösning som även kunden är nöjd med skapar det i sig förtroende.
Även om energitjänster och fjärrvärme är det som kanske ligger Per-Anders Bengtsson närmast som intresse så blir det nu under vintern mycket fokus på HEM:s förvaltade elfond som infördes som en nyhet vid årsskiftet 2023/2024.
- Det blir fullt ös på att marknadsföra den till kunderna och visa på fördelarna med att låta vår elkraftshandlare Jesper Wendel ta hand om den jämfört med att pyssla själv med timpriser och avtal. Företagare ska syssla med just det, de andra bitarna kan vi ta hand om.