Björn guidar fastighetsägarna i sorteringsdjungeln

Att återvinna planetens allt mer ändliga resurser är en utmaning som vi alla ställs inför i takt med att fler lagar manar oss att källsortera, återvinna och återbruka. Det är inte alltid lätt att göra rätt och ibland behövs lite hjälp på vägen. Tur då att HEM har avfallsrådgivare Björn Bengtsson och hans kollegor som kan räta ut frågetecknen och tipsa om smidiga lösningar.

Född 1983 och uppvuxen i Halmstad kom Björn Bengtsson tidigt i livet in på transportbanan. Det blev studier i Örebro innan flyttlasset tog honom åter till hemstaden. Nu följde några år med chaufförsuppdrag som kunde ta honom över hela Sverige ända upp till Norrbotten.

2009 tog han sommarjobb på HEM som avfallschaufför. Tanken var att stanna i tre månader och sedan söka sig vidare men de där månaderna förlängdes med en månad i taget och ledde till en tillsvidareanställning 2010. Björn trivdes på HEM och det var tydligt att HEM trivdes med Björn för en dag kom erbjudandet om att fylla en vakant tjänst som transportledare på kontoret.

Även om livet i förarhytten var trevligt lockade det ändå med lite nya utmaningar.

- Jag gillar inte att fastna i ett fack egentligen utan vill testa olika saker. Det blev en chans att testa lite nytt och ändå jobba kvar på HEM, förklarar Björn Bengtsson.

Transportledaruppdraget ledde vidare till att bli teamchef för chaufförerna inom monopolet vilket ju var ytterligare en utmaning som han inte ville missa.

Mycket frågor om avfall

Och för tre år sedan kom den tjänst som Björn har idag: avfallsrådgivare.

-Vi hade infört matavfallsinsamlingen i Halmstad och det fanns mycket frågor speciellt hos fastighetsägare om vad som gällde för dem. Avfallsrådgivningen var en ny tjänst och jag hade ingen aning om vad det skulle bli av det. Jag velade lite men när jag väl tog det så ångrade jag det inte, säger Björn.

Kontorsjobb är ju annorlunda än att köra lastbil och visst händer det att han kan sakna att köra, men det händer att han hoppat in när det fattats folk tillfälligt.

Den nya tjänsten passar honom bra och innebär många möten med kunder runt om i Halmstad. Det kan vara företag, butiker, fastighetsägare eller bostadsrättsföreningar som behöver tips och råd för hur de ska lösa avfallsinsamlingen i sina verksamheter och fastigheter.

I takt med att nya lagar kommer på avfallsområdet berörs både privatpersoner och företag allt mer och nya material ska samlas in hela tiden. Nu senast kom lagen om textilinsamling vid årsskiftet och i fjol blev alla företag och livsmedelsbutiker enligt lag tvungna att sortera ut matavfall och förpackningar för sig till återvinning.

- Lagarna är ett verktyg för att lyckas med återvinningen. Vi på HEM är ingen myndighet och kan inte tvinga kunderna att efterleva reglerna, men vi kan trycka på och göra det enklare för dem så att fler bidrar.

Gör det omöjliga möjligt

Det allra roligaste i jobbet är de gånger en kund kontaktar honom med ett problem som känns omöjligt, men som till slut efter en del arbete ändå utmynnar i en lösning som kunden blir nöjd med.

Härliga kollegor gör också jobbet kul och underlättar om det blir motigt emellanåt. Björn tycker att det finns ett fint driv i alla avdelningar som arbetar med kunderna och att man gärna samarbetar över gränserna för att hitta lösningar.

- Det gäller kundservice och sälj, återvinning, transport och andra avdelningar. Vi hjälper varandra att dirigera rätt och det ger också en bra sammanhållning.

Jobbet är väldigt varierat med massor av kundkontakter. Ibland kan det uppstå lite motstånd när någon inte förstår varför nya regler måste följas, men oftast blir det positiv feedback från kund.

- Ofta utgår en kund från att de nya reglerna är något som HEM hittat på och att vi gör det besvärligt för dem. Vi tar inte fram nya lagar. De kommer från EU och från regeringen ner till Halmstads kommun. Ibland kommer nya bestämmelser också direkt från kommunen som är våra ägare och som vi utför uppdragen åt, förklarar Björn.

De allra flesta kunder vill verkligen bidra och göra rätt, men tycker ibland att den ekonomiska biten är svårast. Räknar man på kronor och ören i en verksamhet kan man tycka att tusenlapparna som ska ut för ett återvinningskärl på ett år är mycket men utslaget per hyresgäst blir det inte mycket.

Ibland är det logistik eller infrastruktur som sätter käppar i hjulen. Det kan vara detaljplaner och olika fastigheters utformning och placering  som gör uppställning av kärl svårt i vissa områden.

Vikten av att vi alla sorterar

Björn Bengtsson brinner själv för källsortering och återvinning och tycker det är en viktig del i det hållbara samhället. Därför blir han besviken när han återkommande får höra från folk att den där optiska sorteringsanläggningen i Halmstad den har ju aldrig fungerat så varför ska vi sortera ut matavfallet.

- Det där stämmer verkligen inte. Anläggningen och sorteringen har fungerat sedan start, men det som fungerat sämre i perioder är vad folk slänger i sina påsar och det kan ingen anläggning rätta till. Den är byggd för avfall i knuten påse. Om man slänger löst eller slänger fel blir det fel.

Hushållen har ett lagstadgat ansvar att sortera sitt avfall och lämna det till insamling på rätt sätt, men eftersom det sällan blir några ”straff” för dem som gör fel är det många som inte tycker det är viktigt. För fastighetsägare/hyresvärdar gäller att ha insamling på plats senast 2027, men tar man inte tag i det kommer tiden att gå och då blir det svårt att hinna, spår Björn.

Hans intresse för återvinning och återbruk visar sig även på fritiden då han gärna fixar med olika sorters träslöjd och finsmide i olika träslag av sådant han fått och hittat.

- Jag är gärna ute i garaget och slöjdar eller snickrar på huset. Jag är inte rädd för att testa även sånt jag inte gjort innan. Jag gjorde till exempel både klingan och handtaget till ett metallsvärd, inspirerat från medeltiden. Kunde de så kan väl jag. Handtaget blev helt klart bättre än klingan, men det var kul att testa, tänkte jag.

Lika enkelt är det ju inte att få alla fastighetsägare med på källsortering, men är det någon som inte ger sig i första taget så är det Björn Bengtsson. Så har ni duckat ansvaret är det inte omöjligt att ni får ett samtal någon dag. Är ni smarta så ta samtalet för det finns massor av tips, råd och hjälp att få. Enklare än så blir det inte.  

Fastighetsnära insamling

Fastighetsnära insamling

Genom att erbjuda dina kunder fastighetsnära insamling, en service som innebär att dina hyresgäster kan sortera soporna på plats vid fastigheten, sparar du både tid och pengar. Det är högre avgifter på att lämna avfall till förbränning än till återvinning. Dessutom sparar du på vår miljö!

Kontakta oss

Vår kundservice hjälper dig gärna med dina frågor! Vi har flera sätt att komma i kontakt med oss på. Sök bland vanliga frågor och svar, använd vår chattfunktion, maila oss, ring oss eller använd vårt formulär längst ner på sidan.

Nya avfallsregler företag - event mat

Nya avfallsregler för företag

Den 1 januari 2024 kommer nya nationella insamlingsregler som berör både företag och hushåll med syfte att öka återvinningen och minska matsvinnet. Då är alla verksamheter, livsmedelsbutiker och hushåll, skyldiga att sortera biologiskt avfall för sig och alla förpackningar för sig till återvinning.