Idag arbetar han främst med företag och mindre industriföretag. Kundarbetet är detsamma men arbetsgången lite snabbare och kraven ofta lite högre ställda.
Företagare kan vara lite svårare att få tag på och få till möten med men de har ofta sin bild klar över hur de vill ha det vilket ju är positivt. Många har egna ansvariga för de frågorna och det är kul att vara med och hitta lösningarna de vill ha.
200 kilometer i timmen
Det roligaste är att parera mellan varje kunds unika utmaning och behov och utifrån det hitta rätt tjänst för just dem. Uppvärmning idag är ju inte bara uppvärmning.
- Det går inte längre att tänka att så här har vi alltid gjort för energibranschen rör sig i 200 kilometer i timmen idag. Det är nya miljökrav, kostnader, tekniska lösningar. Man kan jämföra med musikbranschen där kunderna tidigare köpte vinyl- och cd-skivor men där allt nu i stort sett kan streamas, förklarar Mikael Strand.
Att sitta med en kund och gemensamt jobba fram ett avtal med delar av olika avtalstyper kan vara en utmaning. Det finns så mycket idag med rörligt, fast, förvaltat. Att då skräddarsy något just för den kunden och se när ”Aha-upplevelsen” infinner sig är, enligt Mikael Strand kul att se.
- Att jobba på HEM är väldigt roligt. Här är glada och inspirerande kollegor som kan och vill dela med sig av det som de kan. Många här sitter på jättemycket erfarenheter och över lag tycker jag att vi som bolag borde bli ännu bättre på att fånga upp och utveckla det.
Just nu ligger stort fokus på elhandel. Kanske inte så konstigt eftersom vi rör oss mot de kallaste månaderna och minns elpriskrisen för några år sedan då priserna rusade och många, både företag och hushåll, led ekonomiskt som en följd.
- Många följer elpriset mer nu och vill inte behöva se priset sticka iväg så att de sätter kaffet i halsen. Många verksamheter har ju heller inte möjlighet att stänga av och sänka för att spara på det viset så där får man titta på andra lösningar.
Efter sina nu fyra år på HEM och många kontakter med kunder tycker Mikael Strand att känslan han får i mötena med kunderna är att de har en bra bild av bolaget, med få undantag.
- Jag tror att det märks att vi vill göra vårt bästa och att de flesta av oss också bor i Halmstad och månar om att det vi gör ska funka om det så rör energi, el eller avfall och återvinning.
Förstå modellerna
En utmaning är att förklara prisbilder på marknaden i en tid när det mesta har blivit dyrare och när man kanske inte förstår modellerna.
- Man står ju alltid sig själv närmast och sin egen plånbok och då tycker man att det blivit dyrt med el och värme. Det kanske inte är så intressant då att hela marknaden ser likadan ut som där de får sina tjänster ifrån, tror Mikael Strand.
När han inte jobbar hämtar han sin egen energi ute i skog och mark med friluftsliv och regelbunden träning. Löpning, mountainbike, fiske eller att grilla med familjen laddar de berömda batterierna för nya arbetsdagar och kundmöten.
Jag hoppas att våra kunder känner sig välkomna till oss. Inte bara när det händer saker utan för att lyfta frågor i allmänhet. Jag vill att det ska finnas stor transparens och att de ska känna att de kan påverka. För mig ska HEM vara ett energibolag som de känner är på deras sida.